سایت می سایت می .

سایت می

رونمایی اپل از آیفون 15

بالاخره کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل یعنی WWDC 2021 فرا رسید و مطابق انتظار، شاهد رونمایی از نرم‌افزارها و خدمات مختلفی از سوی اپل بودیم که خب گل سر سبد این مجموعه هم طبیعتا iOS 15 است. سیستم‌عاملی که نسخه‌ی نهایی آن در ماه سپتامبر منتشر می‌شود اما خوشبختانه می‌دانیم گوشی‌های جدید اپل قرار است با چه قابلیت‌های نرم‌افزاری راهی بازار شوند.

حدودا ۱ سال پیش بود که اپل از iOS 14 با قابلیت‌های انقلابی رونمایی کرد. چند سالی بود که نمی‌دیدیم چنین تغییراتی در iOS بوجود بیاید اما شروع تغییرات چشمگیر این سیستم‌عامل محبوب از سال گذشته بود و خب به همین خاطر انتظار نداشتیم iOS 15 خیلی پر سر و صدا باشد اما خب قابلیت‌های اضافه شده جذاب هستند. پیش از این هم در رابطه با تغییرات جدید صورت گرفته با خبر بودیم اما در ادامه به بررسی دقیق‌تر این قابلیت‌ها می‌پردازیم.

فیس‌تایم

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در iOS 15 شاهد هستیم، در اپلیکیشن فیس‌تایم است که اینبار قابلیت‌های جذاب فراوانی را دریافت کرده. اپل قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن را با هدف برقراری یک مکالمه‌ی تصویری مشابه مکالمه‌ی در دنیای واقعی طراحی کرده که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هم هستند.

اولین و مهم‌ترین قابلیت این است که کاربران ویندوز و اندروید هم می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. در جریان این رویداد اپل اعلام کرد کاربران اپل می‌توانند لینک مکالمات خود را برای کاربران اندروید و ویندوز ارسال کرده تا آن‌ها از طریق مرورگر بتوانند به مکالمه وارد شوند. حتی می‌توانید لینک مکالمه‌ای را قبل از آغاز آن دریافت کرده و برای دوستان خود ارسال کنید تا در زمان تایید شده، وارد مکالمه شوند.

 

اما اپل در نظر دارد مکالماتی که را که از این طریق برقرار می‌شوند را بیشتر به شرایط واقعی نزدیک کند. بدین ترتیب قابلیت spatial audio به آن اضافه شد تا بدین ترتیب صدای کاربران دقیقا از جایی که صحبت می‌کنند شنیده شود. یک قابلیت جذاب دیگر، voice isolation است که نویز سفید را از صدای کاربر در حال صحبت جدا می‌کند. قابلیت Grid هم به فیس‌تایم اضافه شده تا بدین ترتیب یک کادر سفید‌رنگ دور کاربری که در حال صحبت است قرار بگیرد. بدین ترتیب می‌دانید چه کسی در آن لحظه در حال صحبت کردن است. در نهایت اما از SharePlay صحبت شد که به کاربران اجازه می‌دهد حین تماس در فیس‌تایم، آنچه را که مد نظر دارند با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

اعلانات

بخش اعلانات بالاخره در iOS 15 تغییر و تحول گسترده‌ای داشته. بدین صورت که اینبار  به لطف قابلیتی تحت عنوان Notification Summary (خلاصه‌ی اعلانات) کاربران مجبور نخواهند شد بین آن همه اعلانات کم‌اهمیت در صفحه‌ی قفل سردرگم شوند. با کمک Notification Summary، فقط اعلانات مهم برای کاربران به نمایش در می‌آید تا آن‌ها وقت زیادی برای یافتن اعلانات مهم صرف نکنند. در واقع اکنون اینطور شده که اعلانات به صورت دسته‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای به نمایش در می‌آیند تا فضای زیادی را روی صفحه اشغال نکنند.

لایو تکست
این قابلیت در واقع الهام گرفته از گوگل لنز و فوق‌العاده کاربردی است. کاربرد لایو تکست به این صورت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا متون را از تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و سایر تصاویر جدا کنند. این تمام چیزی است که لایو تکست برایتان انجام می‌دهد اما همین کار هم بسیار مفید و کاربردی به نظر می‌رسد تا جایی که عجیب بود چرا همچین قابلیت خوبی زودتر معرفی نشده بود. به گفته‌ی اپل، فرایند جداسازی متن از تصاویر تماما درون خود گوشی انجام شده و هیچ یک از متن‌ها به جایی ارسال نمی‌شوند.

والت (Wallet)
اپلیکیشن والت همانطور که از نامش پیداست آمده تا نیاز کاربران به کیف پول فیزیکی از بین برود. اما ظاهرا اپل در نظر دارد با این اپلیکیشن، کاربران حتی سوییچ یا کلیدی همراه خود نداشته باشند و در واقع از داشتن آن بی‌نیاز باشند. کارت‌های اعتباری و دبیت‌کارت‌ها اکنون دیجیتال شده‌اند اما با پشتیبانی از UWB کارت‌های فیزیکی، اکنون باز کردن یا قفل کردن برخی از خودروها و یا درها با آیفون یا اپل‌واچ ممکن شده. شرکت‌هایی نظیر BMW و هتل Hyatt از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که از اپلیکیشن یاد شده و قابلیت‌های جذاب آن پشتیبانی می‌کنند. جالب اینجاست که در برخی از ایالت‌های آمریکا، دیگر نیازی به همراه داشتن کارت شناسایی هم نیست چرا که با همان والت می‌توانید آن را اسکن کنید و با خیال راحت به کارهای خود بپردازید.

تغییرات ظاهری سافاری

اپل اینبار سیستم‌عامل مکینتاش را بسیار به نسبت قبل تغییر داده اما خب iOS 15 هم تغییرات خوب، کم نداشته. از جمله این تغییرات می‌توان به مرورگر سافاری اشاره کرد که این‌بار در نسخه‌ی موبایل تغییرات بسیار خوبی داشته و با اضافه شدن یک قابلیت جدید، اجازه می‌دهد با سوایپ کردن بین تب‌ها، به تب مورد نظر دسترسی داشته باشید. گروه‌بندی تب‌ها، چیزی که در حال حاضر در مرورگر کروم هم دیده می‌شود، این اجازه را به کاربر می‌دهد تا تب‌های مختلف را در گروه‌های مجزایی دسته‌بندی کند. البته این قابلیت به‌زودی به سافاری اضافه خواهد شد.

بهبود اپلیکیشن آب و هوا (Weather)

اپلیکیشن آب و هوا اکنون یک تغییر در شکل ظاهری خود داشته که نه تنها جلوه‌های بصری آن را بهتر کرده بلکه یک سری قابلیت‌های بسیار خوب هم به آن اضافه کرده. اکنون یک رادار بهبود یافته به این اپلیکیشن اضافه شده که دما و میزان بارندگی را در یک نقشه‌ی تعاملی به کاربران نشان می‌دهد. بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود شرایط آب و هوا را به صورت زنده در یک محلی مشخص مشاهده کنند.

همچنین بخوانید: آموزش ساخت اپلیکیشن فروشگاهی

نکته‌ی جالب اما اینجاست که اپل این آپدیت را حتی برای آیفون ۶s سال ۲۰۱۵ نیز منتشر کرده و این خبر فوق‌العاده خوبی است. جالب‌تر و بهتر اینکه برخلاف سال‌های گذشته، کاربران اپل مجبور نخواهند بود iOS 15 را روی گوشی‌های خود نصب کنند و خب اگر تمایل داشته باشند همچنان به استفاده از iOS 14 بپردازند، این اجازه را خواهند داشت. امکانی که پیش از این وجود نداشت و اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم روزی اپل بخواهد چنین سیاستی را در قبال آپدیت‌هایش در پیش بگیرد.

منبع: PhoneArena
 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۵۴:۰۷ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)